Co jsou to klíčové kompetence?
Tento pojem lze nahradit českým výrazem ZPŮSOBILOST. Zde je nutné zmínit, že v souvislosti se školskou reformou došlo ke konkretizaci a zdůraznění pojmu kompetence. Není však pojmem nikterak novým. Dobří učitelé kompetencím učili vždy - tedy již před školskou reformou.
Oproti izolované a často mechanicky uplatňované znalosti se kompetencí rozumí celistvá způsobilost jedince k řešení nastalé situace, problému. K tomu je potřeba
- schopnosti (vznikají na základě dispozic a je nutno je rozvíjet)
- znalosti (vědět, znát, rozumět, chápat)
- dovednosti (zvládat, vykonávat, vytvořit, zpracovat, najít apod.)
- správných postojů, hodnot a motivace (respektovat, uznávat, hodnotit, chtít)
- prostředků (nástrojů, pomůcek a vybavení)
- pověření (získaného či uděleného).
Teprve osoba, která disponuje vším výše uvedeným (tedy nejen teoreticky rozumí či umí), je způsobilá = umí, dokáže, chce a může vykovánat určitou činnost, řešit situaci, zvládat profesi.
Oproti dříve prosazované znalosti se tedy kompetenční rámec značně rozšířil. S oslabováním funkcí a vlivů některých institucí (rodiny, sdružení aj.) škola musí více pracovat především s postoji, hodnotami a motivací, které jsou alfou i omegou šťastného života. Současně jde však o oblasti nejsložitěji ovlivnitelné.
Pojem KLÍČOVÉ pak označuje způsobilost zásadní pro život.